За прийняття в цілому законопроекту № 1187-2 проголосували 276 депутатів при мінімально необхідних 226.
Зокрема, парламент установив п'ять ступенів, підготовку яких здійснюють вищі навчальні заклади: молодший бакалавр, бакалавр, магістр, доктор філософії, доктор наук.
При цьому парламент визначив, що доктор філософії - це академічний і перший науковий ступінь, що може бути отриманий на третьому рівні вищої освіти на основі ступеня магістра.
Крім того, Рада передбачила функціонування Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти як незалежної, саморегулівної організації, що буде формувати вимоги до системи забезпечення якості вищої освіти.
Членами цього агентства будуть всі ВНЗ, незалежно від форми власності.
Нацагентство буде формуватися з 25 осіб, з яких 2 делегуються Національною академією наук, по 1 - від кожної Національної галузевої академії наук, 13 - вибираються з'їздами із числа представників ВНЗ (9 - від державних ВНЗ, 1 - від комунальних, 3 - від приватних), 3 - вибираються загальним представницьким органом Всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців, 2 - вибирається з'їздом представників органів студентського самоврядування.
Строк повноважень членів агентства - 3 роки.
Крім цього, парламент установив, що у всіх ВНЗ має діяти студентське самоврядування, органи якого повинні брати участь в управлінні ВНЗ.
Зокрема, при узгодженні з органами студентського самоврядування мають прийматися рішення про відрахування студентів і їх поновлення, переведення, призначення заступника декана факультету, заступника керівника ВНЗ зі взаємодії з органами студентського самоврядування.
Крім того, Рада узаконила зовнішнє незалежне оцінювання знань як елемент системи прийому на навчання у ВНЗ.
При цьому парламент ухвалив, що прийом на навчання здійснюється за результатами зовнішнього оцінювання з урахуванням середнього балу документа про повну середню освіту.
Рада також визначила, що навчання у всіх ВНЗ здійснюється державною мовою.
Однак ВНЗ має право ухвалювати рішення щодо викладання однієї або кількох дисциплін англійською або іншими іноземними мовами за умови забезпечення знань із відповідної дисципліни також і державною мовою.
Як повідомляло агентство, Міністерство освіти й науки закликає верховного комісара Організації з безпеки і співробітництва в Європі у справах національних меншин Істрін Торс забезпечити постійний моніторинг задоволення освітніх потреб українців і кримських татар на території не визнаної Україною Республіки Крим.
Закон прийнято з поправками – він підлягає техніко-юридичному редагуванню.
Зокрема, закон передбачає, що підготовка фахівців із вищою освітою здійснюється за відповідними освітньо-професійними, освітньо-науковими, науковими програмами на таких рівнях вищої освіти:
- початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
- перший (бакалаврcький) рівень;
- другий (магістерський) рівень;
- третій (освітньо-науковий) рівень;
- науковий рівень.
Відповідно до цього здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою відповідної освітньої (освітньо-професійної чи освітньо-наукової) або наукової програми, що є підставою для надання відповідного ступеня вищої освіти:
- молодший бакалавр;
- бакалавр;
- магістр;
- доктор філософії;
- доктор наук.
Згідно з документом, атестація здійснюється відкрито і гласно.
"Здобувачі вищої освіти та інші особи, присутні на атестації, зокрема під час захисту дисертації, можуть вільно здійснювати аудіо- та/або відеофіксацію процесу атестації", – йдеться в законі.
Атестація осіб, які здобувають ступінь доктора філософії, здійснюється постійно діючою або разовою спеціалізованою вченою радою вищого навчального закладу чи наукової установи, акредитованою Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, на підставі публічного захисту наукових досягнень у формі дисертації. Здобувач ступеня доктора філософії має право на вибір спеціалізованої вченої ради.